Value Stream Mapping as a Method Enabling the Optimization of the Technological Process Based on the Example of the ZSP "Lubiana" S.A. Porcelain Tableware Company
DOI:
https://doi.org/10.26408/133.03Keywords:
Value Stream Mapping, Lead Time, added value, timeline, wasteAbstract
Value Stream Mapping (VSM) is a technique aimed at optimizing the manufacturing process by minimizing waste and other losses that affect the amount of value added. It is a graphical method that uses a block diagram to illustrate the key stages of the production process, pinpoint areas and causes of delays in receiving the final product, and provide numerical process data as indicators of efficiency and profitability at each production stage. This article presents the method of building a value stream map using the example of ZPS "Lubiana" S.A. and attempts to assess the effectiveness of this method.
References
Blicharska, M., Szmaglik, I., 2023, Projekt wstępny wdrażania narzędzi Lean Management w przedsiębiorstwie na przykładzie ZPS „Lubiana” S.A., praca inżynierska, Uniwersytet Merito w Gdańsku, Wydział Informatyki i Nowych Technologii, Gdańsk.
Blicharska, M., Szmaglik, I., Murawski, L., Szeleziński, A., Jasiński, K., 2024, Analyzing the Implementation Process for the Kaizen Method Based on the Example of ZSP „Lubiana” S.A., Scientific Journal of Gdynia Maritime University, no. 132, pp. 70–84.
Burbidge, J.L., 1966, Zasady organizacji produkcji, WNT, Warszawa.
Contras, O., 2022, Untangling with Value Stream Mapping, Productivity Press, Sebastopol.
Czerska, J., 2014, Doskonalenie strumienia wartości, LeanQ Team, Gdańsk.
Hamrol, A., 2018, Zarządzanie i inżynieria jakości, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa.
Hamrol, A., 2022, Zarządzanie i inżynieria jakości. Ze spojrzeniem w rzeczywistość 4.0, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa.
ISO 22468:2020, Value Stream Management (VSM).
Jóźwiak, Z., Golec, P., 2015, Optymalizacja procesu produkcyjnego metodą mapowania strumienia wartości, Systemy Wspomagania w Inżynierii Produkcji: Inżynieria Systemów Technicznych, z. 2(11), pp. 98–109.
Kowalik, K., Klimecka-Tatar, D., 2017, Mapowanie strumienia wartości w procesie obsługi klienta w przedsiębiorstwie usługowym, Archiwum Wiedzy Inżynierskiej, t. 2, pp. 9–11.
Mapowanie strumienia wartości, https://leanactionplan.pl/mapowanie (15.10.2024).
Operational Excellence Standards, 2023, Value Stream Mapping Workbook: Designing Lean Processes, Independently published.
Réquillard, M., 2020, How to Build a Value Stream Mapping (VSM), Independently published.
Rother, M., Shook, J., 2003, Naucz się widzieć, Centrum Transferu Technologii, Wrocław,
Roy, M., Dutta, A., 2018, Value Stream Mapping: Streamlining Processes for Optimal Performance, Independently published.
San, J., 2024, Value Stream Mapping in Supply Chain Management, Independently published.
Urban, W., Rogowska, P., Krawczyk-Dembicka, E., 2023, Zarządzanie strumieniem wartości. Źródło trwałych korzyści, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Białystok.
Werpachowski, W., 2012, Podstawy zarządzania w przedsiębiorstwie, Oficyna Wydawnicza Politech-niki Warszawskiej, Warszawa.
Werpachowski, W., 2018, Doskonalenie metod zarządzania produkcją w wybranych przedsię-biorstwach sektora MŚP, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Małgorzata Blicharska, Iwona Szmaglik, Lech Murawski, Adam Szeleziński, Krzysztof Jasiński, Tadeusz Januszewski

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors retain the copyright to their work, licensing it under the Creative Commons Attribution License Attribution 4.0 International licence (CC BY 4.0) which allows articles to be re-used and re-distributed without restriction, as long as the original work is correctly cited. The author retains unlimited copyright and publishing rights.